Blog

Waarom is slaap belangrijk?

Waarom is slaap belangrijk?

Iedereen wil ’s nachts lekker slapen. Helaas is een goede nachtrust niet voor iedereen weggelegd. Uit onderzoek van het CBS blijkt dat een kwart van de Nederlanders problemen heeft met slapen. Meest voorkomende oorzaken zijn stress, ’s nachts piekeren of een (te) drukke levensstijl.

Een goede nachtrust wordt door veel mensen onderschat, terwijl het er voor zorgt dat u de volgende dag alerter en energieker bent. Tijdens het slapen verwerken de hersenen gebeurtenissen, om ze vervolgens te sorteren en op te slaan. Dit resulteert in een betere concentratie gedurende de dag.

Niet alleen voor de mentale toestand is een goede nachtrust belangrijk, ook voor de gezondheid is het erg belangrijk. Mensen met een structureel slaapprobleem lopen meer kans op: een te hoog cholesterolgehalte, depressies, borst- en darmkanker, hartaandoeningen en diabetes.

Een tekort aan slaap kan ook leiden tot overgewicht. Dit komt doordat het lichaam in de diepe slaap zichzelf herstelt. Dat wil zeggen: het immuunsysteem en het zenuwstelsel worden onderhouden tijdens het slapen. Als u echter regelmatig te weinig slaap krijgt, zorgt dat voor een verhoging van de cortisolproductie. De cortisolproductie zorgt voor meer glucose, waarbij het lichaam insuline inzet om deze glucose in glycogeen om te zetten.
Als de glycogeenvoorraden in het lichaam vol zitten, worden deze omgezet tot vet. Bovendien kunt u een toenemend hongergevoel krijgen.

Om een goede nachtrust te bevorderen kunt u zelf een aantal stappen ondernemen. Allereerst is het belangrijk om een goed matras en hoofdkussen te hebben. Dit zorgt ervoor dat de ligpositie verbetert en u comfortabeler slaapt. Let er op bij het kiezen van een matras dat deze past bij uw eigen slaaphouding en lichaamsgewicht. Verder zorgen zachte kleuren in de slaapkamer en een opgeruimde kamer voor een effectieve nacht slapen.